BLOG

Uykunun Baş Düşmanı: Stres ve Kaygı

Uzmanlar uyku bozukluklarının psikolojik ve biyolojik birçok nedeni olduğunu söylese de uyku dengesini etkileyen en büyük etkenin stres ve kaygı olduğu biliniyor.


Yeterli sürede ve derin uyumak bireyin sağlıklı ve mutlu bir yaşam sürdürebilmesi için oldukça önemli. Buna karşın insanların yüzde 50'si hayatlarının bir döneminde mutlaka uyku bozukluğu yaşıyor. Uyku bozukluğu kendini kimi zaman geceler boyunca süren uykusuzluk, kimi zaman uykuya dalmakta veya uykuyu sürdürmekte zorluk, kimi zamansa gece boyunca sık sık uyanma şeklinde gösteriyor kendini.


Yetişkin bir insan için günlük 7-8 saat uyku yeterli olsa da bu süre kişiden kişiye değişiyor.  


Duygusal problemler, sorunlu sosyal ilişkiler ve günlük hayattaki sıkıntılı durumların yarattığı stres, uykusuzluk olarak ortaya çıkıyor. Stres, farkında olmadan hemen herkesin üzerinde baskı oluşturuyor. Bu baskı bireyde gerginlik yaratarak rahatlamayı zorlaştırıyor. Sürekli faaliyette olan beyin, vücudun derin uyku evresine geçmesini engelliyor. Bu ise kaliteli ve derin uykuyu imkansızlaştırıyor. Aslına bakılırsa günlük olaylardan kaynaklanan stresin uykuya pek etkisi yok; uykusuzluğa sebep olan asıl şey hayati konulara ilişkin uzun süreli stres.  


Depresyon ise uyku bozukluğuna neden olan bir diğer etmen. Depresyona girmiş birey uykuya geçmekte zorlanıyor; uyusa bile sık sık uyanıyor ya da sabah çok erken saatte kalkıyor. Bu da uyku kalitesini düşürüyor. Anksiyete bozukluğu yaşayanlarda uyku bozukluğu görülme sıklığı yüzde 70 ile yüzde 90 arasında değişiyor. Anksiyete ve uyku bozukluklarının öteden beri birbiriyle ilişkili olduğu da biliniyor. 


Uzmanlar stres, depresyon ve kaygı nedeniyle uyku bozukluğu yaşayan kişilere kas gevşetme ve nefes egzersizi yapmalarını, yatmadan evvel rahatlamalarını sağlayacak bir rutin oluşturmalarını tavsiye ediyor. Kaliteli bir uyku için psikolojik olarak rahatlamanın yanı sıra konforlu bir yatakta uyumanın etkisi de oldukça büyük. O nedenle uyku problemi yaşayan kişilerin doğru yatağı tercih etmesi gerekiyor.